1. Domain uzantısı ne olmalı?
Alan adı uzantısı ne olmalı sorusu alan alı alırken dikkat edilip ilk karar verilmesi gereken sorulardandır.
Ticari veya kişisel siteler için dünyada en geçerli alan adı uzantısı .com‘dur.
Türkiye’de faaliyet gösteren bir işletme için .com.tr uzantılı siteniz de olabilir ama aynı alan adının .com’unu almamışsanız her zaman bir risk var, rakibiniz veya bambaşka amaçlı kullanılabilir.
Bir kişiye sitenizi söylediğinizde uzantısı aklında kalmamışsa ilk deneyeceği uzantı .com olacaktır. Google aramalarında uzantı ne olursa olsun arayan kişi sitenizi bulabilir ama arama yapmadan e-posta göndermeye çalışan birisinin yanlış adrese e-posta göndermemesi için .com uzantılı alan adınızın olması önemli.
İkinci tercih edebileceğiniz seçenek .net. Özellikle online iş yapıyorsanız hem kulağa hoş gelen, hem yazılımı kolay (.io gibi anlatmakla uğraşmazsınız)
Sosyal sorumluluk projesi gibi bir site açacaksanız .org alabilirsiniz. Gene amaca özel çıkmış bir çok domain uzantısı var (örneğin .istanbul), bunları da tercih edebilirsiniz ama ticari olmayan organizasyonların .org kullanabilmesi haricinde diğer domain uzantılarına yönlenmenizi pek tavsiye etmem.
Son zamanlarda .online .co .io gibi uzantılar da popüler olmaya başladı ama ne kadar tutacakları meçhul. Mesela .biz uzantısı 10 yıldan eski bir uzantı ama tutmadı bir türlü. Başka çareniz kalmadığınızda bunları da değerlendirebilirsiniz.
2. Kolay okunabilir ve yazılabilir bir domain alın
Domain alırken dikkat edilmesi gereken konulardan başında domainin yazılışı geliyor. Burada çok kolay bir kontrol sorum var:
Domaini söylediğiniz zaman herhangi bir açıklama yapmadan karşınızdaki doğru yazabiliyor mu?
Cevap “evet” ise seçtiğiniz domain kelime olarak uygundur.
Ama “arada kesme (tre) işareti var, sonunda tek değil iki o ile yazılıyor, arada bir harf düşük, v değil w ile…” gibi açıklamalar yapma zorunluluğu hissediyorsanız bu ideal bir alan adı değildir.
3. Benzer isim ve diğer popüler uzantıları da alın
Ticari işletmeler için hem .com hem de .com.tr satın alıp asıl siteyi .com olarak kullanmalarını tavsiye ederim. Her ne kadar .com en önemlisi desem de, .com.tr uzantısını almadığınızda o ismin başkası tarafından alınıp kullanılma riski var.
Markanızın farklı yazılışları için alacağınız domain’lerin .com uzantılarını almanız yeterli olacaktır.
Örneğin firsaton.com domaini alırken firsat10.com, firsatonda.com gibi benzer alan adları da alınabilir.
Farklı bir ülkede de faaliyet gösteriyorsanız o ülkenin uzantılarını almakta fayda var. Örneğin İngiltere pazarına iş yapacaksanız .co.uk uzantısını da alabilirsiniz.
Kişisel, blog gibi sitelerde durum o kadar kritik değil, tek bir alan adı alabilirsiniz. Hatta çok istediğiniz bir ismin .com uzantısı yoksa .net ile de ilerleyebilirsiniz ama uzun vadeli düşünüyorsanız .com uzantılı bir marka bulmanızı tavsiye ederim.
Maliyeti artırmamak için benzer okunuş yazılışı ne kadar az olan bir alan adı seçerseniz o kadar iyi olacaktır.
4. Kullanılmış domain adlarına dikkatli yaklaşın
.net/.org’u dolu olan bir alan adının .com’unun boş olması pek mümkün değil. Böyle bir durumla karşılaşırsanız şüphe ile yaklaşın. Acaba doluydu da sonradan mı boş duruma geçti? Öyle ise, daha önce ne amaçla kullanıldığını inceleyin.
İkinci el bir domain alıyorsanız (örneğin başkasından devir alıyorsanız) aynı şekilde alan adının önceki kullanımı ve mevcut itibarını kontrol edin. Bunu archive.org sitesinden ya da eski whois kayıtlarından kontrol edebilirsiniz. Archive.org’dan kayıtların kaldırılabileceğini bilin, orada bulamadığınız site yeni demek olmayabilir.
Çok önemsenmese de domain’lerin sürekli el değiştirdiği bir ortamda bence domain alırken dikkat etmeniz gereken konuların başında domainin sicili geliyor.
Geçmişi temiz olmayan bir domain almadığınızdan emin olun. Kara listelere girmiş bir domain alırsanız arama sonuçlarında üst sıralara çıkmada işiniz zor olur. Aldığınız domain zamanında Google tarafından banlanmış bir domain bile olabilir!
5. Tescilli markalardan esinlenen domain almayın
.com uzantısını boş bulsanız bile tescilli ünlü bir markaya yakın veya okunuşu aynı olan alan adı almamalısınız. Özellikle de o marka ile aynı işi yapıyorsanız. Eninde sonunda yasal sorunlarla karşılaşırsınız.
Alan adınızın içinde ticari marka, tescilli (trademark) kelimeler geçmemeli. Ticari markalara çok yakın kelimeler de oluşturmamalısınız.
Örneğin Amazon varken e-ticaret sitenizi Zamazon, Amazot kurmanız büyük emek verdiğiniz markanızın daha büyüyemeden sıkıntı yaşamasına neden olabilir.
Google SEO danışmanlığı yapıyorsanız googleseodanisman.com gibi bir domain başta cazip gözükebilir ama içinde Google kelimesi geçtiğinden Google’un bu alan adını kapattırma hakkı olacaktır. Uzun vadeli sağlıklı bir seçim değil.
Özgün olun, markanızı başkasından kopyalamaya ihtiyacınız yok.
6. Alan adınız 12 karakter veya daha kısa olmalı
7 karakterden daha kısa bir domain bulabilirseniz harika ama bulamıyorsanız da mümkün olduğunda kısa bir domain almaya çalışın.
Alan adı uzadıkça bazı rehberlerde, arama sonuçlarında kısaltılması, yer yer alan adınızın tamamen gözükmemesi gibi sorunlarla karşılaşabilirsiniz.
Alan adı ne kadar kısaysa o kadar da profesyonel gözükür. Dünyada 10 karakterden daha uzun milyar dolarlık marka pek yok.
Kısaca 12 karakterden kısa bir alan adı bulmaya çalışın. 2 kelimeden oluşuyorsa (ilkerustuner.com) gibi 12 karakter civarına gelebilir hatta geçebilir ama olmayan bir kelimeden bir marka oluşturacaksanız 10 veya daha az karater hedefleyin.
7. Alan adı arama sonucu (SEO) odaklı mı olmalı?
Domain alırken dikkat edilmesi gerekenler üzerine yazılmış eski yazılara baktığınızda hem jenerik kelimeler önerilmekte. Örneğin kapı kolu satacaksanız kapikolu.com alın diye önerilir.
Ancak bu fikre artık katılmıyorum.
Google’un son 2-3 senede yaptığı arama algoritma değişiklikleri üzerine artık jenerik kelimelerin veya arama teriminin domain içinde geçmesi eskisi kadar önemli değil. Hatta bence hiç önemli değil. Doğru SEO çalışmasını yapamazsanız alan adınız ne kadar jenerik de olsa sizi kurtarmayacaktır.
Domain içindeki jenerik kelimeler eskisi kadar fayda getirmiyor.
Peki arama sonucu odaklı domain nedir?
İçinde hem jenerik kelime geçiren hem de markalaşabilen kelimeler aslında çok ideal. Mümkünse içerik ile uyumlu olsun ama hiç bir anlamı olmayan bir marka da belirleyebilirsiniz.
Günün fırsatlarını derlediğin firsaton.com domanini bu şekilde seçmiştim. Hem kısa, hem içinde fırsat kelimesi geçiyor hem de toplamına baktığımızda sözlükte olmayan bir kelime, yani bir marka.
Markanızı belirlediğinizde Google’da arayın. Sonuçlara bakın. Sonuçlar kuvvetli ama sizin alanınızdan çok uzaksa belki de farklı bir marka seçmelisiniz.
Kuvvetli sonuçların olduğu bir arama sonuç listesinde jenerik bir kelime ile bile zorlanırsınız. Örneğin araba satışı yapan sitelerin, üretici markaların ve bir çok haber sitesinin listelendiği “araba” teriminde “arabam.com” domaini size tek başına ilk sıraları garantileyemeyecektir.
Sonuçlar dağınık, sıralamada kolayca üstlerine çıkabileceğiniz sonuçlarsa marka için uygun seçim olabilir.
8. Sosyal medya hesapları alabileceğiniz bir domain alın
Sosyal medyanın popülerleşmesiyle artık domain alırken dikkat etmeniz gereken bir başka alan da markanızın sosyal medya hesaplarının da müsait olup olmadığı.
Ticari firmalar için Twitter hesabının müsaitliği önemli. Markanız tescilli ise Facebook‘ta pek sorun yaşamazsınız.
Blog veya görsel üzerine bir işletmeniz varsa Instagram hesabının müsaitliğini de kontrol edin.
9. Alan adınızı güvenilir bir yerden alın
Internette binlerce alan adı satan firma var. Hosting (sunucu) firmalarının hemen hepsi alan adı da satıyor.
Tavsiyem, alan adını, bu konuda uzmanlaşmış firmalardan birinden almanız. Özellikle hostingi aldığınız yerden almamanızı öneriyorum.
10. Domain alırken dikkat etmeniz gereken en son konu nedir?
Markalaşabilecek, arama sonuçlarında avantaj getirebilecek, yazımı okunuşu rahat güzel bir domain buldunuz. Peki şimdi ne yapmalısınız?
Domainin boş olduğunu tespit ettiğinizde yapmanız gereken, alan adını hemen satın almaktır.
Nedeni var;
Domain boş mu (whois) sorguları genellikle takip ediliyor. O yüzden boş mu diye sorguladığınız bir domaini boş olarak gördüğünüzde hemen almazsanız 1-2 gün sonra almaya kalktığınızda zaten alınmış olduğunu görebilirsiniz.
İlgilenilen alan adlarını önce kapıp size pahalı satmaya çalışan iş modelleri var.
Bu yüzden, alan adınızı, alacaksanız benzer adları ve diğer uzantıları hemen alıp ardından ilgili sosyal medya hesaplarını da zaman geçirmeden açıp markanızı güvence altına almanızı öneririm.
Domain alırken dikkat etmeniz gereken noktalar konusunda umarım yardımcı olabilmişimdir. Sorularınızı aşağıdaki yorum bölümüne yazabilirsiniz. Yeni alan adınız şimdiden hayırlı olsun
Alan adı uzantısı ne olmalı sorusu alan alı alırken dikkat edilip ilk karar verilmesi gereken sorulardandır.
Ticari veya kişisel siteler için dünyada en geçerli alan adı uzantısı .com‘dur.
Türkiye’de faaliyet gösteren bir işletme için .com.tr uzantılı siteniz de olabilir ama aynı alan adının .com’unu almamışsanız her zaman bir risk var, rakibiniz veya bambaşka amaçlı kullanılabilir.
Bir kişiye sitenizi söylediğinizde uzantısı aklında kalmamışsa ilk deneyeceği uzantı .com olacaktır. Google aramalarında uzantı ne olursa olsun arayan kişi sitenizi bulabilir ama arama yapmadan e-posta göndermeye çalışan birisinin yanlış adrese e-posta göndermemesi için .com uzantılı alan adınızın olması önemli.
İkinci tercih edebileceğiniz seçenek .net. Özellikle online iş yapıyorsanız hem kulağa hoş gelen, hem yazılımı kolay (.io gibi anlatmakla uğraşmazsınız)
Sosyal sorumluluk projesi gibi bir site açacaksanız .org alabilirsiniz. Gene amaca özel çıkmış bir çok domain uzantısı var (örneğin .istanbul), bunları da tercih edebilirsiniz ama ticari olmayan organizasyonların .org kullanabilmesi haricinde diğer domain uzantılarına yönlenmenizi pek tavsiye etmem.
Son zamanlarda .online .co .io gibi uzantılar da popüler olmaya başladı ama ne kadar tutacakları meçhul. Mesela .biz uzantısı 10 yıldan eski bir uzantı ama tutmadı bir türlü. Başka çareniz kalmadığınızda bunları da değerlendirebilirsiniz.
2. Kolay okunabilir ve yazılabilir bir domain alın
Domain alırken dikkat edilmesi gereken konulardan başında domainin yazılışı geliyor. Burada çok kolay bir kontrol sorum var:
Domaini söylediğiniz zaman herhangi bir açıklama yapmadan karşınızdaki doğru yazabiliyor mu?
Cevap “evet” ise seçtiğiniz domain kelime olarak uygundur.
Ama “arada kesme (tre) işareti var, sonunda tek değil iki o ile yazılıyor, arada bir harf düşük, v değil w ile…” gibi açıklamalar yapma zorunluluğu hissediyorsanız bu ideal bir alan adı değildir.
3. Benzer isim ve diğer popüler uzantıları da alın
Ticari işletmeler için hem .com hem de .com.tr satın alıp asıl siteyi .com olarak kullanmalarını tavsiye ederim. Her ne kadar .com en önemlisi desem de, .com.tr uzantısını almadığınızda o ismin başkası tarafından alınıp kullanılma riski var.
Markanızın farklı yazılışları için alacağınız domain’lerin .com uzantılarını almanız yeterli olacaktır.
Örneğin firsaton.com domaini alırken firsat10.com, firsatonda.com gibi benzer alan adları da alınabilir.
Farklı bir ülkede de faaliyet gösteriyorsanız o ülkenin uzantılarını almakta fayda var. Örneğin İngiltere pazarına iş yapacaksanız .co.uk uzantısını da alabilirsiniz.
Kişisel, blog gibi sitelerde durum o kadar kritik değil, tek bir alan adı alabilirsiniz. Hatta çok istediğiniz bir ismin .com uzantısı yoksa .net ile de ilerleyebilirsiniz ama uzun vadeli düşünüyorsanız .com uzantılı bir marka bulmanızı tavsiye ederim.
Maliyeti artırmamak için benzer okunuş yazılışı ne kadar az olan bir alan adı seçerseniz o kadar iyi olacaktır.
4. Kullanılmış domain adlarına dikkatli yaklaşın
.net/.org’u dolu olan bir alan adının .com’unun boş olması pek mümkün değil. Böyle bir durumla karşılaşırsanız şüphe ile yaklaşın. Acaba doluydu da sonradan mı boş duruma geçti? Öyle ise, daha önce ne amaçla kullanıldığını inceleyin.
İkinci el bir domain alıyorsanız (örneğin başkasından devir alıyorsanız) aynı şekilde alan adının önceki kullanımı ve mevcut itibarını kontrol edin. Bunu archive.org sitesinden ya da eski whois kayıtlarından kontrol edebilirsiniz. Archive.org’dan kayıtların kaldırılabileceğini bilin, orada bulamadığınız site yeni demek olmayabilir.
Çok önemsenmese de domain’lerin sürekli el değiştirdiği bir ortamda bence domain alırken dikkat etmeniz gereken konuların başında domainin sicili geliyor.
Geçmişi temiz olmayan bir domain almadığınızdan emin olun. Kara listelere girmiş bir domain alırsanız arama sonuçlarında üst sıralara çıkmada işiniz zor olur. Aldığınız domain zamanında Google tarafından banlanmış bir domain bile olabilir!
5. Tescilli markalardan esinlenen domain almayın
.com uzantısını boş bulsanız bile tescilli ünlü bir markaya yakın veya okunuşu aynı olan alan adı almamalısınız. Özellikle de o marka ile aynı işi yapıyorsanız. Eninde sonunda yasal sorunlarla karşılaşırsınız.
Alan adınızın içinde ticari marka, tescilli (trademark) kelimeler geçmemeli. Ticari markalara çok yakın kelimeler de oluşturmamalısınız.
Örneğin Amazon varken e-ticaret sitenizi Zamazon, Amazot kurmanız büyük emek verdiğiniz markanızın daha büyüyemeden sıkıntı yaşamasına neden olabilir.
Google SEO danışmanlığı yapıyorsanız googleseodanisman.com gibi bir domain başta cazip gözükebilir ama içinde Google kelimesi geçtiğinden Google’un bu alan adını kapattırma hakkı olacaktır. Uzun vadeli sağlıklı bir seçim değil.
Özgün olun, markanızı başkasından kopyalamaya ihtiyacınız yok.
6. Alan adınız 12 karakter veya daha kısa olmalı
7 karakterden daha kısa bir domain bulabilirseniz harika ama bulamıyorsanız da mümkün olduğunda kısa bir domain almaya çalışın.
Alan adı uzadıkça bazı rehberlerde, arama sonuçlarında kısaltılması, yer yer alan adınızın tamamen gözükmemesi gibi sorunlarla karşılaşabilirsiniz.
Alan adı ne kadar kısaysa o kadar da profesyonel gözükür. Dünyada 10 karakterden daha uzun milyar dolarlık marka pek yok.
Kısaca 12 karakterden kısa bir alan adı bulmaya çalışın. 2 kelimeden oluşuyorsa (ilkerustuner.com) gibi 12 karakter civarına gelebilir hatta geçebilir ama olmayan bir kelimeden bir marka oluşturacaksanız 10 veya daha az karater hedefleyin.
7. Alan adı arama sonucu (SEO) odaklı mı olmalı?
Domain alırken dikkat edilmesi gerekenler üzerine yazılmış eski yazılara baktığınızda hem jenerik kelimeler önerilmekte. Örneğin kapı kolu satacaksanız kapikolu.com alın diye önerilir.
Ancak bu fikre artık katılmıyorum.
Google’un son 2-3 senede yaptığı arama algoritma değişiklikleri üzerine artık jenerik kelimelerin veya arama teriminin domain içinde geçmesi eskisi kadar önemli değil. Hatta bence hiç önemli değil. Doğru SEO çalışmasını yapamazsanız alan adınız ne kadar jenerik de olsa sizi kurtarmayacaktır.
Domain içindeki jenerik kelimeler eskisi kadar fayda getirmiyor.
Peki arama sonucu odaklı domain nedir?
İçinde hem jenerik kelime geçiren hem de markalaşabilen kelimeler aslında çok ideal. Mümkünse içerik ile uyumlu olsun ama hiç bir anlamı olmayan bir marka da belirleyebilirsiniz.
Günün fırsatlarını derlediğin firsaton.com domanini bu şekilde seçmiştim. Hem kısa, hem içinde fırsat kelimesi geçiyor hem de toplamına baktığımızda sözlükte olmayan bir kelime, yani bir marka.
Markanızı belirlediğinizde Google’da arayın. Sonuçlara bakın. Sonuçlar kuvvetli ama sizin alanınızdan çok uzaksa belki de farklı bir marka seçmelisiniz.
Kuvvetli sonuçların olduğu bir arama sonuç listesinde jenerik bir kelime ile bile zorlanırsınız. Örneğin araba satışı yapan sitelerin, üretici markaların ve bir çok haber sitesinin listelendiği “araba” teriminde “arabam.com” domaini size tek başına ilk sıraları garantileyemeyecektir.
Sonuçlar dağınık, sıralamada kolayca üstlerine çıkabileceğiniz sonuçlarsa marka için uygun seçim olabilir.
8. Sosyal medya hesapları alabileceğiniz bir domain alın
Sosyal medyanın popülerleşmesiyle artık domain alırken dikkat etmeniz gereken bir başka alan da markanızın sosyal medya hesaplarının da müsait olup olmadığı.
Ticari firmalar için Twitter hesabının müsaitliği önemli. Markanız tescilli ise Facebook‘ta pek sorun yaşamazsınız.
Blog veya görsel üzerine bir işletmeniz varsa Instagram hesabının müsaitliğini de kontrol edin.
9. Alan adınızı güvenilir bir yerden alın
Internette binlerce alan adı satan firma var. Hosting (sunucu) firmalarının hemen hepsi alan adı da satıyor.
Tavsiyem, alan adını, bu konuda uzmanlaşmış firmalardan birinden almanız. Özellikle hostingi aldığınız yerden almamanızı öneriyorum.
10. Domain alırken dikkat etmeniz gereken en son konu nedir?
Markalaşabilecek, arama sonuçlarında avantaj getirebilecek, yazımı okunuşu rahat güzel bir domain buldunuz. Peki şimdi ne yapmalısınız?
Domainin boş olduğunu tespit ettiğinizde yapmanız gereken, alan adını hemen satın almaktır.
Nedeni var;
Domain boş mu (whois) sorguları genellikle takip ediliyor. O yüzden boş mu diye sorguladığınız bir domaini boş olarak gördüğünüzde hemen almazsanız 1-2 gün sonra almaya kalktığınızda zaten alınmış olduğunu görebilirsiniz.
İlgilenilen alan adlarını önce kapıp size pahalı satmaya çalışan iş modelleri var.
Bu yüzden, alan adınızı, alacaksanız benzer adları ve diğer uzantıları hemen alıp ardından ilgili sosyal medya hesaplarını da zaman geçirmeden açıp markanızı güvence altına almanızı öneririm.
Domain alırken dikkat etmeniz gereken noktalar konusunda umarım yardımcı olabilmişimdir. Sorularınızı aşağıdaki yorum bölümüne yazabilirsiniz. Yeni alan adınız şimdiden hayırlı olsun